novinka

Ostatní

Ani ostatní firmy, o kterých se zde zmíním, rozhodně před letošní sezónou nezahálely, nicméně většina představila vzhledem k úzké specializaci, či díky svým omezeným možnostem pouze menší počet modelů. Proto zde jejich stroje zmíním souhrnně a někdy vzhledem k omezeným informacím pouze výčtem. Zdá se, že po určité době lehké nostalgie se začínají více k životu probouzet i čeští výrobci.

Praga, jejíž motocyklová divize sídlí v Praze Hostivaři a nabízí ve svém sortimentu většinou závodní speciály, se letos pochlubila civilní verzí Praga ED 430. Ta vychází ze speciálu CD 430. Pohonnou jednotkou je čtyřtaktní jednoválec o objemu 427 cm3. Konečná podoba a výkon záleží na zvoleném typu jednotlivých částí (karburátor,výfuk atd.). Výrobce však u některých příplatkových dílů upozorňuje, že vzhledem k závodnímu určení nesplňují homologaci a záleží tedy na jezdci samotném, jestli tyto díly zvolí, či nikoliv. Praga ED 430 doplňuje v oblasti civilních motocyklů již nabízenou ED 250. Praga ED430 bude k dispozici za 169 900 Kč.

Další legendou na českém trhu je bezesporu Jawa. Ta mne osobně a nejsem asi sám, příjemně šokovala svojí připravovanou čtyřtaktní novinkou Jawa 650 cm3. Motocykl pohání kapalinou chlazený jednoválcem Rotax Bombardier, který by měl poskytnout ve finále až 50k. Zatím se jedná pouze o designovou studii, ale pokud se přenese i do sériové výroby, bude to jistě velice zajímavá záležitost. Vše prý jde doposud podle plánu a motocykl by se měl v příštím roce objevit v počtu několika set kusů. Cena se má pohybovat v rozmezí 150 000 – 170 000 Kč. Pro Jawu samotnou by to znamenalo obrovský návrat. V takovém případě se bude totiž jednat o první velkoobjemový sériový čtyřtakt od konce 50. let. V té době byla ukončena výroba dnes již kultovní řady Jawa 500 OHC. Jawa vyrobila v roce 2002 - 7760 motocyklů. Z toho 7718 strojů bylo o objemu nad 50 cm3.V ČR prodala z celkového počtu 292 kusů.

Nejmladší, avšak v současné době asi nejdynamičtější českou firmou je Kentoya. Ta se do podvědomí široké veřejnosti dostala v loňském roce modely ZOOM a SLIDE. V současné době přichází s dalšími především cenově zajímavými modely. Většina dílů, hlavně motorové části mají svůj původ v Číně. V České republice následně dochází k jejich montáži a distribuci na trh u nás a v dalších zemích Evropy. V letošním roce se v nabídce této firmy objevila celá řada nových modelů od objemu 50cm3 až po 125cm3. Široká škála provedení, z které si vybere zcela určitě každý, zaujme především jezdce, kteří hledají motocykl, či menší moped zpravidla pro praktické využití za přijatelnou cenu. Vřele doporučuji návštěvu domovského portálu www.kentoya.cz. Mě osobně zaujal z nových modelů především Trigger, jenž je v podstatě road enduro o objemu 125cm3 a výkonu 8,6 kW. V přípravě je navíc ještě 150 a 200 cm3 verze. Má klasickou pětistupňovou převodovku a jednoznačně terénní ambice. Otázkou zůstává, kolik toho v přímé konfrontaci s terénem opravdu vydrží. Dalším zajímavým kouskem je Twinshot. Ten je v podstatě svým vzhledem nejvíce podobný staré dobré “babetě“, ale v dvousedadlové verzi a bez šlapek. Je poháněn čtyřdobým jednoválcem o objemu 50 cm3 a výkonu 3,4 kW. Jeho největší devizou je pro případné zájemce asi jeho cena pod 20 000 Kč a lehká ovladatelnost.

Z dalších novinek zahraničních firem, které bych chtěl zmínit alespoň výčtem, je zcela určitě Ducati 999/999s. Tato novinka je opět vyspělejší a technicky dokonalejší než její předchůdkyně. Kromě designu, který razí od 998 trochu odlišnou stopu a nemusí vždy všem skalním příznivcům vyhovovat, je po technické stránce opět tento stroj na vrcholu. Všechny změny i ty v designu mají jednoznačný cíl, a to být stále nejlepší. Vaši pozornost si zcela určitě zaslouží nový výfukový systém, či kyvná vidlice. Mezi další novinky z italské kuchyně, které zcela určitě stojí za Vaši pozornost, je naháč Moto Guzzi Breva v 750 IE. Tento motocykl zaujme hlavně jednoduchou konstrukcí a snadnou údržbou. Motocykl pohání vzduchem chlazený dvouválec se vstřikováním o objemu 744 cm3. Celkově vzato pohodová záležitost, pro skalní příznivce nutnost pro ostatní zajímavá alternativa. Svým kultivovaným vzhledem, nižším výkonem, plynulým zátahem a hmotností kolem 180 kg se také nabízí jako vhodná alternativa pro něžnější část osazenstva mezi motorkáři. To další italská značka Aprilia si žádné servítky, co se týče výkonu, rozhodně nedělala a její novinka z kategorie naháčů se rozhodně neztratí. Jedná se o typ Aprilia Tuono Fighter. Ten byl nejdříve představen jako koncept, nicméně nebyl vzhledem k použitým materiálům z karbonu a jiným vychytávkám v oblasti techniky zrovna nejlevnější záležitostí. Také ho sehnat bylo vzhledem k omezené sérii dost obtížné,nicméně i přes poměrně vysokou cenu se po něm jen zaprášilo. Nyní však přichází sériová verze, která sice už nehýří takovou okázalostí jako koncept, ale je cenově přijatelná i pro běžné smrtelníky a hlavně základ v podobě upraveného motoru s RSV Mille zůstal a to je nejdůležitější. Za 340 000 Kč si s tímto motocyklem užijete jistě spoustu legrace. V nabídce doplňků je prý k mání i originál laděný výfuk s upravenou elektronikou. Navíc některé důležité komponenty, jako brzdy a pružící jednotky zůstaly původní.

Nebyl by to správný výčet novinek (i když orientační), kdybych nezmínil nové modely také našich nejbližších jižních a západních sousedů z německé firmy BMW a vládce pouštních rally a motokrosových tratí rakouské KTM. Prvně jmenovaná BMW je sice okázalá a technicky na výši, ale i pro rodilé motocyklů chtivé Němce ne zrovna nejlevnější. To však nijak nemění nic na tom, že příznivců má více než dost. Doménou BMW v oblasti motocyklů jsou bez debat cestovní stroje, cruisery a endura. Právě mezi cestovní stroje se řadí i nová K1200GT, která mně osobně připomíná především na cesty řádně vybavenou verzi K1200RS. Motor o objemu 1171cm3 se dodává buď v mírumilovnější 98 k slabší nebo v ostřejší 130 k verzi. Pro Evropu ideální dopravní prostředek na dvou kolech. To trochu z jiného soudku je bavorský mega koráb R1200 CL, který je u BMW nositelem komfortu, pohodlí a luxusu. O pohon se stará osvědčený dvouválec boxer o objemu 1170 cm3 a výkonu 61k. Hmotnost bezmála 300 kg je u tohoto stroje vcelku pochopitelná hodnota, stejně jako cena 560 000 Kč. Pro těžké zavalité jedince a milovníky plexi nutnost, pro ostatní jen další ze strojů k tichému úžasu. Na trhu konkurent, pokud to tak jde říct, H-D Electra Glide a možná, co se komfortu ne však motoru (4-válec) týče, Yamahy XVZ 1300TF. To rakouská KTM vyznává trochu jiná měřítka, nicméně řada příznivců je přinejmenším stejně dlouhá. Pro ty si letos KTM představila novinku 950 Adventure S, která se představila s novým dvouválcem o objemu 942 cm3 a výkonem 98k. Ti pozornější vědí, že tento motor si odbyl premiéru na loňském Dakaru a v sériové výbavě teď učinil z tohoto stroje opravdu náležitě schopné cestovní enduro. Klasikou jsou nahoru vytažené koncovky výfuků, trochu překvapením v této kategorii je celokapotáž, i když patřičně na úrovni. Nová KTM rozhodně není pro žádné bábovky, protože u kočírovat téměř 200 kg kolos v terénu na prašné cestě plné výmolů jistě nebude žádná legrace. Podbarvení budíků a barva kapotáže v S verzi nemůže být jiná než oranžová. V nabídce na našem je zhruba za 360 000 Kč.

Závěrem bych chtěl říct, že tento výčet motocyklů je zcela orientační a logicky nepokrývá širokou škálu nově nabízených produktů v ČR. Berte ho tedy spíše s rezervou a čistě jako orientační materiál při Vašem případném výběru, či touze poznání o novinkách pro letošní sezónu. Rezervy tohoto článku, co se novinek týče, spatřuji především ve množství skútrů a mopedů, kterých bylo v letošním roce na trh uvedeno opravdu mnoho.