novinka

Honda

Nelze než nezačít u firmy Honda, která získala se svým strojem CBR 600RR titul motocykl roku 2003. Je pravdou, že podle toho, co jsem měl možnost vidět, nezapře tento stroj své geny z RCV. Významné změny prodělal tento Supersport nejen v oblasti designu, ale také v použité technice. Motocykl by měl padnout bezvadně do ruky. Inspiraci hledal přímo v Rossiho stíhačce, ze které je odvozena kyvná (odpružení Unit Pro-Link) vidlice a nový rám. Díky posunuté nádrži se jezdec blíží více k hlavě řízení a těžišti, což má za následek celkově lepší ovladatelnost. Významné změny prodělal i motor, který mimo jiné disponuje vstřikováním druhé generace má tak něco navíc i ve výkonu, konkrétně se hodnota ustálila na 117k. Z designu pak upoutá především centrální koncovka výfuku vyvedená pod sedlo, či nová světla. Jízdní vlastnosti by mimo jiné měly ulehčit i brzdové třmeny převzaté s VTR-SP2 a nová lehčí kola. Cena byla stanovena na 319 000Kč.

Další zbrusu novou novinkou v podání Hondy je naháč CB 1300F, který má zcela nově vyvinutý kapalinou chlazený čtyřválec s elektronickým vstřikováním paliva PGM-FI. Motocykl disponuje kolébkovým rámem, který bude jistě zajišťovat slušnou stabilitu tohoto obra. Pohodlně vypadá i jednodílné sedlo. Tato krasavice mi proporcemi asi nejvíc připomíná XJR od Yamahy, až teda na ty koncovky a vstřikování, nicméně konkurent to určitě je. Cena je stanovena na 309 000Kč.

Obměny prodělal také Hornet CB600F a Varadero XL 1000V. Prvně jmenovaný se dočkal větší změny naposledy v roce 1999 a tudíž obměna po loňském uvedení verze CB 900F zas není takovým překvapením. Na první pohled upoutá pozornost především nový přední světlomet opravdu zajímavého tvaru. Budíky převzaté právě s 900 jsou také oživením. Méně zřetelnou změnou na první pohled je pozměněný motor z CBR600F, který by měl mít nyní ještě nižší spotřebu paliva. Obměnu prodělal i výfukový systém. Cena se ustálila na 219 900Kč.

Druhý Varadero XL 1000V hraje do noty především ostrým cestovatelům dychtivých po dobrodružství. Zásadní změnou je nová šestistupňová převodovka, nově tvarované sedlo a výškově nastavitelný větrný štít. Samozřejmě, že i zbytek motocyklu prodělal další dílčí změny designu a vylepšení techniky, jako je např. vstřikování paliva PGM-Fi nové generace. Celkově lze tedy téměř s jistotou říci, že obměna Varaderu sluší a bude i nadále se svým dvouválcem do V a jízdním komfortem pohodovou záležitostí na dlouhé tratě. Cena tohoto cestovního Endura je 339 900Kč.

Mladší sestru dostala také majestátní VTX. Novinka VTX 1300S je trochu klidnější záležitostí a celkově lze říci, že není tak nekompromisně extrémní jako silnější verze. Je více situována do retrodesignu. Přibyl jeden výfukový lauf a litá kola byla nahrazena klasickými drátěnými. Hlubší jsou také blatníky a větší komfort přináší široké stupačky, či široká škála doplňků zajišťující pohodlnou jízdu za každé situace. Někoho může překvapit u slabší verze návrat ke klasickému CV karburátoru, což někdo může považovat za snahu o trochu nostalgie, ale osobně si myslím, že to bylo hlavně z důvodu snížení nákladů. Podobnost se silnější verzí je však i nadále nápadná hlavně v oblasti světla, či nádrže. Nadále zůstal pohon přes kloubový hřídel. Koncová cena byla stanovena na základních 359 900 Kč.

Pro mladší jezdce je jistě pozitivním zjištěním, že novinky se neminuly ani jejich kategorii. Nabídka pro začínající jezdce byla v letošním roce rozšířena o XR 125L , což je motocykl s rysy dospělého endura a se začínajícím jezdcem projede téměř všude.Základem je trubkový rám a čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec s výkonem v kategorii A1. Cena zatím nebyla stanovena.

V oblasti skútrů byla představena hned celá trojice. První Pantheon 150 se vyznačuje především neotřelým designem a velice pokrokovou technologii. Jedná se o čtyřtaktní kapalinou jednoválec o výkonu 11,7 kW, který disponuje vstřikováním PGM-FI, které bylo u takto maloobjemového motoru použito vůbec poprvé. Dalším v pořadí je Lead 100, který případné kupce zaujme hlavně svojí nenáročností na údržbu, širokou škálou užitných vlastností a v neposlední řadě asi cenou. Ta sice nebyla rovněž zatím stanovena, ale dle předpovědí by neměla přesáhnout 50 000 Kč. Posledním z trojice novinek je SH 150. Ten se vyznačuje především štíhlými liniemi a na skútr poněkud neobvykle velkými šestnáctipalcovými koly. Z jeho koncepce je patrné, že je určen především do města, kde se uplatní především díky snadné ovladatelnosti a dostatečné svižnosti díky kapalinou chlazenému jednoválci o výkonu 11,6 kW. Jako nejlepší představa praktického využití se jeví použití stroje pro dojíždění do zaměstnání. Honda ČR prodala v roce 2002 na našem trhu 1300 motocyklů, čímž navýšila proti předchozímu roku o 15%.