krátkodobý test

Š k o d a  O c t a v i a  1 , 9  T D i  S L X
Domácí:hosté 1:0

Po delší době jsem měl opět možnost vyzkoušet český vůz - pro krátkodobý redakční test jsem si z portfolia vozů mladoboleslavské automobilky vybral možná tu nejatraktivnější kombinaci: klasické pětidvéřové provedení (liftback), poháněné silnějším turbodieselem z dílny Volkswagen Group. Nepatříte-li k zarytým odpůrcům naftových motorů, tento automobil vás zcela jistě nadchne.

Design: O vnějším vzhledu octavie toho bylo napsáno již velmi mnoho. Jenom připomeňme, že má líbivé, nadčasové a dosti sportovní tvary, díky nimž se může úspěšně měřit i s vozy střední třídy.

 

Interiér: Ztvárnění vnitřního prostoru (zejména přístrojové desky a středové konzoly) je poměrně dosti strohé, i když je třeba přiznat, že od původní verze byla provedena řada vylepšení. Dobře tvarovaná, ale možná až příliš tuhá sedadla nabízejí cestujícím dostatečný komfort. Problém často kritizovaného menšího prostoru pro nohy cestujících vzadu je nyní díky vybrání zadní části předních sedadel alespoň částečně vyřešen - víc už ale konstruktéři díky krátkému rozvoru koncernové podvozkové platformy VW Group v tomto ohledu dělat nemohou. K pohodlí řidiče přispívá ve dvou osách nastavitelný volant, přesné řazení pomocí do ruky padnoucí řadicí páky a všechny ovládací prvky v dobrém dosahu (a především v přehledném uspořádání). Rovněž loketní opěrka zpříjemní zejména delší cesty. Skutečně obrovský zavazadlový prostor, dobře přístupný výklopnými pátými dveřmi poslouží k přestěhování i hodně objemných zavazadel.

Motor a jízdní vlastnosti: Největší dojem na mne učinila dynamika a svižnost, s jakou se octavia s tímto motorem dokáže pohybovat. 110 k přeplňované vznětové devatenáctistovky s přímým vstřikem a variabilním nastavením lopatek turbodmychadla je znát při každém sešlápnutí plynového pedálu. Automobilka Audi, která tento motor vyvinula, zaslouží jedině pochvalu. Pohonná jednotka však nabízí nejen excelentní pružnost a vysoký výkon - je totiž rovněž překvapivě úsporná. Ani při vyloženě agresivní jízdě se mi nepodařilo atakovat hranici průměrné spotřeby 8 l nafty na 100 km. Celkový průměr z testu činil pouhých 5,8 l/100 km, a to při plném nasazení výkonnostního potenciálu! Běžnou jízdou lze ale spotřebu udržet klidně i pod 5 l/100 km - budete-li využívat patřičnou pružnost motoru, díky níž není třeba často řadit. Více než dostatečná dynamika vozu mi nedávala spát. Znovu a znovu jsem se nechával opájet mohutným zátahem motoru, doprovázeným jadrným klapotem a ačkoli jsem s tímto agregátem testoval už tři různé automobily, u oktávky mne jeho chování znovu příjemně překvapilo. Jízdní vlastnosti snesou nejpřísnější kritéria. Skoro by se nabízelo říci, že octavia je stavěna spíše jako vůz pro sportovní vyžití než jako cestovní automobil. Tužší vyladění podvozku přispívá k vynikající stabilitě i v rychle projížděných zatáčkách. Dynamické jízdě nahrávají i velice účinné brzdy. Nadšen jsem byl souhrou bezpečnostních systémů ABS (účinkuje při brzdění), EDS (účinkuje při jízdě) a MSR (účinkuje při brzdění motorem na kluzkých površích). Například na sněhu a ledu tak můžete bezpečně jet minimálně dvojnásobnou rychlostí než s vozem, který se jen bezmocně smýká.

Škoda Octavia 1,9 TDi SLX

Motor přeplňovaný vznětový 1,9 l V4 8V
Největší výkon 81 kW (110 k) při 4150 ot/min
Točivý moment 235 Nm při 1900 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4511 × 1731 × 1429 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1310/515 kg
Objem zavazadlového prostoru 528 l
Objem palivové nádrže 55 l
Maximální rychlost 192 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,5 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
5,8 l/5,0 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 559 900 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 3. lednu 2000.

Závěr: Škoda Octavia, český bestseller ve své třídě je - ve verzi s testovaným motorem - vozidlem s nejlepší kombinací výkonu a spotřeby v nabídce Škody Auto. Za cenu 559 900 Kč dostane zákazník automobil s výbornými jízdními vlastnostmi, atraktivním designem, kvalitním dílenským zpracováním a odpovídajícím komfortem. V základní výbavě naleznete mimo jiné dva airbagy, ABS, EDS+MSR, vše v elektrice, manuální klimatizaci, imobilizér, centrální zamykání, nový design přístrojové desky, 15" kola z lehkých slitin, výškově stavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, ostřikovače světlometů, atd. Máte-li rádi česká auta a vznětové motory, tohle je řešení právě pro vás.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    


Š k o d a  O c t a v i a  1 , 6   G L X
Zkušenosti aneb octavia po dvou letech

Automobilka v Mladé Boleslavi může být na svůj automobil právem hrda. Octavií, o které bychom se chtěli v tomto příspěvku zmínit, jezdíme již déle než dva roky a pevně věřím, že ještě dlouho jezdit budeme.

Zkušenosti: Automobil je poháněn čtyřválcovým zážehovým agregátem o výkonu 55 kW. Někdo může namítat, že je to na tak velký vůz málo, ale je to velký omyl. Také my jsme byli zpočátku ke své volbě skeptičtí, nicméně z dlouhodobého hlediska jsme zaznamenali podstatné výhody, které jsme si z počátku v euforii z nového vozu nepřipouštěli. Jedním z hlavních rysů, které je třeba vyzdvihnout, je spotřeba. S octavií jezdíme v průměru za 7,0-7,5 l naturalu na 100 km. Je nutné podotknout, že se jedná o kombinovanou spotřebu bez ohledu na to, jak je automobil obsazen a zatížen. Na druhou stranu i při plném obsazení si vůz zachovává živost, kterou byste čekali spíše u automobilů s objemnějším motorem. Nicméně pokud šlapete autu "na krk", musíte počítat se spotřebou vyšší, ale to už tak u zážehových motorů bývá. S vozem jsme za celou dobu neměli téměř žádné problémy technického rázu, až na umělohmotnou spojku od řadicí páky, která se nachází u převodovky. Tato spojka vyskočila ze svého uložení a téměř nebylo možné řadit. Lidé ze servisu Škody po zavolání přijeli a závadu odstranili během cca deseti minut. Takováto banalita je ale poměrně častou poruchou těchto vozů. Nicméně u novějších octavií je již tento problém odstraněn. Mezi velké výhody octavie patří podvozek. Kola mají poměrně dost široký rozchod a na sériových pneumatikách 195/60 R15 vůz perfektně sedí. Také je nutno u octavie pochválit základní výbavu a širokou paletu doplňků za příplatek. Závěrem bychom chtěli říci, že octavia je pohodlný rodinný vůz a můžeme ho jen vřele doporučit.

    
Text: Lukáš a Pavel Růžičkovi

    

    


Š k o d a  O c t a v i a  C o m b i  4 × 4  T D I  S L X
Jistota se všemi čtyřmi

Karosářská verze combi octavii moc sluší. Když se k ní přidá ještě pohon všech čtyř kol a jeden ze skvělých turbodieselových motorů koncernu VW, je rozhodně co zkoušet.

Představením vůbec prvního vozu s pohonem všech kol ve své historii rozšířila mladoboleslavská automobilka okruh svých potenciálních zákazníků, a to samozřejmě nejen v České republice. U testovaného vozu představuje kombinace povedeného designu s úsporným motorem, úctyhodným zavazadlovým prostorem a jistými jízdními vlastnostmi v extrémních podmínkách výtečné řešení pro specifické oblasti (například hory), zejména tam, kde běžný vůz kupříkladu při sněhu či náledí nevyjede, ale plnohodnotný terénní automobil je zbytečností. Pohon všech kol u octavie zajišťuje vícelamelová mezinápravová spojka Haldex, nástupce koncernového řešení, systému syncro (s viskózní spojkou). Spojka Haldex eliminuje rozdíl otáčení kol přední a zadní nápravy přenesením točivého momentu na zadní kola, a to až do poměru 50:50. Systém je řízen elektronicky, na základě údajů získaných z řady snímačů. Spolupracuje přitom s dalšími elektronickými systémy jízdní bezpečnosti ABS, EDS (elektronická uzávěrka diferenciálu) a MSR (elektronická regulace točivého momentu motoru). Zajímavým řešením je nově zkonstruovaná víceprvková zadní náprava s velice plochou nápravnicí, jejíž tvar umožňuje jen minimální zmenšení zavazadelníku oproti běžnému provedení (v tomto případě o pouhých sto litrů). Přitom je - rovněž díky upravenému umístění nádrže paliva, která je dokonce objemnější (63 l) - k dispozici plnohodnotné náhradní kolo. U čtyřkolky se na zadní kola dodávají standardně kotoučové brzdy. Ke zlepšení průchodivosti terénem přispívá o 23 mm zvýšená světlá výška vozu, za příplatek je možné si objednat paket pro špatné cesty s lepší ochranou podvozku proti poškození. Na suché silnici se systém pohonu všech kol, dostávající se ke slovu až v případě potřeby, nijak neprojevuje - jeho výhody oceníte především v zimě, dále při jízdě mimo zpevněné silnice či v prudkých stoupáních. Takřka neutrální chování oceníte taktéž v rychle projížděných zatáčkách, při prudké akceleraci či při nečekané změně adhezních podmínek (znečištění, mokro). Před převzetím vozu jsem se domníval, že přeplňovaná vznětová devatenáctistovka s výkonem 66 kW (90 k) při 4000 ot/min bude v porovnání se silnějším turbodieselem (81 kW), s nímž jsem měl možnost se seznámit hned v několika vozech koncernu, znatelně slabší. Agregát mne však velice mile překvapil nejen svým mohutným zátahem odspodu (točivý moment 210 Nm při 1900 ot/min), ale i výdrží ve vyšších otáčkách. Octavia s ním ani v plném naložení rozhodně není brzdou provozu. Ovládání vozu bylo za všech situací velice příjemné, spotřebu se v testu - navzdory náročnějšímu testování - podařilo udržet na přijatelné hodnotě 6,9 litrů nafty na 100 km. Škoda Octavia Combi je k dostání ve zkoušené výbavě SLX za 600 900 Kč, spoře vybavenější GLX pořídíte již za 562 900 Kč.

    
Text: Daniel Srb / foto: Škoda Auto

    

    


Š k o d a  O c t a v i a  C o m b i  1 , 9  T D I
Svěží vítr

První octavií, kterou jsem vyzkoušel po faceliftu tohoto modelu, byla verze combi se vznětovým motorem o objemu 1,9 l a výkonu 81 kW ve výbavě Elegance.

Na inovovaném voze jsem ocenil decentní zásahy do designu karoserie, které nenarušily původní koncepci, ale naopak ji drobnými detaily významně vylepšily a osvěžily. Zevně si jistě všimnete nově tvarovaného předního i zadního nárazníku, upravené mřížky chladiče a nově řešených světlometů s čirou optikou. V interiéru automobilka zapracovala na asi nejkritizovanější nectnosti octavie a zvětšila místo pro nohy cestujících na zadních sedadlech (dalším vybráním opěradel předních sedadel) o znatelných 22 mm. Změněna byla i barevná provedení vnitřního prostoru (čalounění, plasty). Vnitřek vozu tak nyní působí odlehčeným a příjemným dojmem. Přístroje s novým rozmístěním kontrolních svítilen mají nové, nevšední grafické řešení a byly doplněny o několik funkcí. Testovaný vůz obsahoval řadu příplatkových prvků, z nichž nejatraktivnějšími byly xenonové výbojky v předních světlometech (20 500 Kč), elektronický stabilizační systém ESP (21 700 Kč), senzor automatického spouštění stíračů (2 650 Kč), parkovací senzor (9 000 Kč) či mezipodlaha v zavazadlovém prostoru (4 700 Kč). Velice zajímavým faktem je prodloužení servisních intervalů, které u vznětových motorů nyní činí plných 50 000 km. Záruka na neprorezivění karoserie je 10 let. Základní cena testovaného provedení byla stanovena na 624 900 Kč.

    
Text: Daniel Srb / foto: Škoda Auto